Mijn werkervaring op gebied van online marketing

Marketing en Communicatie. Ik ben van mening dat de twee vakgebieden, die vaak heel erg los van elkaar worden gezien, nu meer dan ooit door ‘online’ verbonden zijn. Bij de case over corporate communicatie lichtte ik al toe hoe digitalisering het communiceren van een organisatie naar haar publieksgroepen heeft veranderd. Hetzelfde kun je zeggen over het marketingvak. Een advertentie in een dagblad of tijdschrift, abri’s of gevelreclame: allemaal nog relevant, maar echt wel ondergeschikt geworden aan wat er ‘online’ allemaal gebeurt. 

Klantwaarde, Kosten, Gemak en… Communicatie. Dat is marketing!

Tuurlijk, de basis van prijs, plaats, product en promotie bestaan nog. Maar worden nu niet meer de 4 p’s, maar de 4 c’s genoemd: Customer Value, Cost, Convenience en – daar is-ie weer – Communication. 

Voor mij was online marketing nog een redelijk onontgonnen gebied. Ik wist wel wat, maar meer nog niet. In 2016 heb ik bij digital marketing bureau Concepts2Go|Talmark in een jaar als projectmanager en marketing adviseur een stoomcursus gekregen. Gewoon doén, ogen open en léren. Het fascineert me enorm: de brug tussen de techniek én de wensen van een marketing manager. 

Voor ANWB bouwden we mee aan de employer branding. Ik beschouw dat als onderdeel van corporate communicatie, maar je zou het net zo goed ook als marketing kunnen zien. Je wilt immers je organisatie verkopen als potentieel werkgever. 

Voor Vijzelaar.com zetten we een nieuwe corporate recruitment site op, waarbij het design het ‘merk’ liet zien en het ons ook te doen was de funnel zo scherp mogelijk in te richten. Alles om te zorgen dat bezoekers van de site ook gingen solliciteren (en het dan ook nog eens de júiste kandidaten betrof). Een mooi snijvlak tussen communicatie en marketing wat mij betreft. 

Marketing automation en content targeting

Voor diverse andere klanten maakten we met behulp van MailPlus de prachtigste e-mailings. Geen losse mailtjes, maar juist als onderdeel van een geautomatiseerd proces. Een mooie puzzel waarbij je op basis van doelgroepskenmerken, maar ook individueel gedrag, kunt bepalen wat iemand aan berichten krijgt (en wanneer). Dat op grotere schaal integreren met toepassingen als content targeting en programmatic display vind ik enorm boeiend en een mooie uitdaging. 

Net als het simpelweg zorgen dat je als organisatie goed vindbaar bent door de basics in SEO ten minste goed te hebben en ook nog eens slim met content om te gaan om die O in SEO waar te maken. Mooie uitdagingen, met zichtbaar en meetbaar resultaat. Van je analyses kun je leren en weer verder verbeteren. Zo is het werk nooit ‘af’ en dat is in dit geval iets positiefs!